fbpx

Dag Caroline! Hoe kwam je bij Charipickers terecht?

Caroline: “Vorig jaar ben ik zelfstandig geworden na meer dan 30 jaar Salesmanagement in verschillende bedrijven. Ik wilde als HR consultant samen met organisaties werken aan de duurzame en rendabele inzetbaarheid van oudere medewerkers tot aan hun 67ste."

"Ik was op zoek naar een partner om mee samen te werken en zocht vooral naar een jonge en dynamische organisatie dat een pionier wil zijn in de nieuwe manier van werken. Ik vind het belangrijk dat organisaties enerzijds het beste in mensen naar boven halen en anderzijds niet alleen winst nastreven maar ook iets willen bijdragen aan de samenleving. Maar vergis je niet, ik ben nog altijd resultaatgericht (lacht). Bij deze zoektocht vond ik dit terug bij Charipickers en toen ik zag dat ze op zoek waren naar een HR expert, hebben we elkaar heel snel gevonden.”

"HR departementen zijn vaak overbelast met de dagdagelijkse operationele problemen en hebben vaak weinig ruimte om strategisch bezig te zijn."

Caroline

“Charipickers sprong er bij mij bovenuit omdat ze iets willen achterlaten bij bedrijven. Voor mij was het duurzame aspect een belangrijke factor omdat ik uit ervaring weet dat consultancy bedrijven vaak hoge facturen aanrekenen voor advies waar daarna weinig of niets mee wordt gedaan. Op de een of andere manier staan de oplossingen te ver van de realiteit van alledag of heeft de organisatie geen ruimte en tijd om ze uit te voeren. HR departementen zijn heel vaak overbelast met de dagelijkse operationele problemen en hebben vaak te weinig ruimte om strategisch bezig te zijn en veranderingen door te voeren."

"Charipickers biedt hier een antwoord op door middel van een stukje ontzorging van de organisatie waardoor ze die ruimte kunnen creëren voor de toekomst van werk. Zo kunnen wij samen met de organisatie de concrete noden oplossen en er tegelijkertijd voor zorgen dat de organisatie de oplossingen kan implementeren. Alleen op deze manier kan er sprake zijn van een duurzame verandering.”

Je werkt nu een maand bij Charipickers. Wat is jouw ervaring tot nu toe?

Caroline: “De zaakvoerders, Ian en Arno, zijn enorm gedreven en hebben een duidelijk doel voor ogen. Ik geloof in hun aanpak en voel mij heel betrokken die de doelen van de organisatie. Ik vind het daarnaast heel fijn om met jonge mensen samen te werken. Ik geloof oprecht in de waarde van multigenerationele teams. Er is een heel mooie complementariteit tussen de ervaring van oudere werknemers en alle nieuwe ideeën en het initiatief van jongeren. Veel mensen zien de samenwerking tussen de verschillende generaties als een uitdaging, maar ik zie het vooral als een troef voor een organisatie omdat we heel veel kunnen leren van elkaar.”

Wat was jouw professionele pad vóór Charipickers?

Caroline: “Na het behalen van mijn master Psychologie, was de arbeidsmarkt voor psychologen heel krap. Daarom ben ik gestart in het bedrijfsleven als Sales Representative bij Ricoh. Ik ontdekte mijn passie voor sales. Al gauw vond ik mijn passie voor het werken met mensen terug in mijn functies als Teamleader en daarna Salesmanager. Ik heb daarna in heel wat organisaties gewerkt in verschillende sectoren en marktsegmenten, waaronder, Orange, Sodexo en Kelly Services.”

"Het is zo belangrijk om veel vragen te stellen, heel goed te luisteren en heel goed te begrijpen voor je het juiste antwoord kunt bieden."

Caroline

“In mijn jobs komt steeds die passie voor mensen naar voren, het willen begrijpen wat de behoefte is van iemand, wat hen motiveert, of het nu gaat om een medewerker, een aankoper of een HR Manager. Ik wil vooral de behoefte achter de behoefte leren kennen. Wat ik uit mijn ervaring heb geleerd is dat het zo belangrijk is om veel vragen te stellen, heel goed te luisteren en heel goed te begrijpen voor je het juiste antwoord kunt bieden. En dat zijn vaak geen standaard oplossingen."

"In mijn huidige rol vallen mijn interesses in psychologie, sales en HR heel mooi samen.”

In welke mate gebruik je jouw sales-ervaring in je huidige rol als HR-expert?

Caroline: “Zoals gezegd gaat het er ook in mijn rol vandaag steeds weer om de behoeften van de klant heel goed te begrijpen; je in te leven in het bedrijf en de situatie. Daarnaast is het een voordeel dat ik kijk naar HR vanuit een business perspectief. Waar ik kan, help ik om de communicatie en het wederzijds begrip tussen management en HR te optimaliseren. Ik help HR om de plaats in te nemen die HR zou moeten hebben: het kloppend hart van de organisatie."

"Vandaag is het voor mij ondenkbaar dat er in sommige bedrijven geen HR vertegenwoordiging is in de directie. Naar de toekomst toe gaat dit ongetwijfeld veranderen. Want met de digitalisering worden de mens en de menselijke competenties in de breedste zin van het woord steeds belangrijker. HR zou eigenlijk het belangrijkste departement moeten zijn in de organisatie. Heel veel bedrijven zeggen nu al dat hun mensen centraal staan. Dus juist het departement dat bezig is met het welzijn van die mensen zou een centrale rol moeten krijgen. Het zijn immers de mensen die zorgen voor de resultaten."

Jouw expertise zit in duurzame inzetbaarheid. Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor HR binnen dit topic?

Caroline: “Voor mij is de grootste uitdaging om de vooroordelen tegenover 50-plussers weg te nemen. Nog steeds worden zij bij ontslagrondes het eerst aan de deur gezet omdat zij veel kosten en niet genoeg opleveren. Terwijl zij zo waardevol kunnen zijn binnen een organisatie.”

“In het begin was mijn enige missie rond duurzame inzetbaarheid om mensen tot hun 67ste gemotiveerd en productief te houden. Maar ik heb in de praktijk al heel snel gezien dat het voortdurend blijven bewegen in een organisatie al vanaf het begin van je carrière cruciaal is om mensen boven een bepaalde leeftijd gemotiveerd en geëngageerd te houden. Voor 50-plussers moeten wij een inhaalbeweging doen met een aangepast ontwikkelingsplan gericht op blijven leren en bewegen en het inzetten op Future Skills.”

“Duurzame inzetbaarheid is niet enkel een verhaal van mensen behouden in je organisatie. Het begint natuurlijk bij de rekrutering. Er is een bewustwording nodig vanuit vooral de leidinggevenden in organisaties om de kwaliteiten van die 50+ sollicitanten te zien en te erkennen. En dat is heel moeilijk in een organisatie waar de 50-plussers vaak intern gepensioneerd zijn of uitvallen door burn-out. Dan ga je dit beeld automatisch projecteren op een nieuwe 50-plus kandidaat. Dit is een vicieuze cirkel die we moeten doorbreken.”

Hoe blijf je up-to-date over alle ontwikkelingen binnen HR?

Caroline: “Ik blijf mezelf uitdagen door heel veel artikelen en boeken te lezen. Mijn netwerk op LinkedIn en de groepen waarin ik zit geven me ook dagelijks nieuwe inzichten. Daarnaast volg ik actief seminaries/webinars en specifieke opleidingen. Op dit moment volg ik bijvoorbeeld een opleiding organisatiecoaching. Dit helpt me bij het behouden van een brede en heldere kijk op de organisatie van de toekomst.”

“Als je je veel bezighoudt met het lezen van HR-content, merk je automatisch op dat er veel tegenstrijdige info bestaat, of het nu gaat over de trends van de toekomst of statistieken van burn-out. Ik probeer altijd mijn objectiviteit te bewaren en verder door te graven naar wetenschappelijke bewijzen om de juiste antwoorden op mijn vragen te ‘cherrypicken’ als het ware (lacht).”

"De belangrijkste manier van leren blijft natuurlijk via je klant."

Caroline

“De belangrijkste manier van leren blijft natuurlijk via je klant. Door veel te praten met mensen, kom je het meest te weten over wat er leeft in een organisatie en kan je daarop gaan inspelen. In deze VUCA wereld is er geen absolute waarheid; wat vandaag waarheid is, kan morgen geen waarheid meer zijn. En wat waarheid is in het ene bedrijf, is het niet in het andere. We moeten agile zijn en ons blijven aanpassen aan de veranderingen in de maatschappij.”

“Om een lang verhaal kort te maken: ik doe deels dienst op mijn jaren ervaring, en deels blijf ik nieuwsgierig bijleren en bewegen.”

Wat is er typisch aan jouw aanpak?

Caroline: “Ik zoek altijd naar de meest eenvoudige, maar ook de best implementeerbare oplossing. Ik negeer de complexiteit van bedrijven niet: “I embrace the complexity”. Het is een kwestie van “rekening houden met de beperkingen en belemmeringen binnen een organisatie en steeds te werken naar en voor een resultaat”. De oplossing moet gedragen zijn door de klant. Organisaties hebben alles in zich om de problemen zelf op te lossen, maar soms hebben ze iemand nodig die dat in hen naar boven haalt. Dit is waar ik 100% in geloof en is gegrond in mijn passie om het beste in mensen naar boven te halen.”

Wat wil je zelf nog gerealiseerd zien bij Charipickers?

Caroline: “Ik doe heel graag wat ik doe en wil daar een mooi resultaat van zien. Plezier hebben in mijn werk, betrokken zijn bij Charipickers en mijn rol, en dit alles met een gezonde balans uitvoeren, zijn elementen die voor mij uiterst belangrijk zijn. Mijn persoonlijke doelstellingen zijn dus heel erg verbonden met de doelstellingen van Charipickers: het bedrijf zien groeien tot een succes door het samenwerken met collega’s én het plezier hebben in mijn rol.”

IMG_20220406_114304

Caroline Noijons

HR-expert duurzame inzetbaarheid